ترجمة الموضوع الثاني

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

ترجمة الموضوع الثاني

مُساهمة  المدير في السبت أبريل 17, 2010 3:46 pm

Instructional technology

From Wikipedia, the free encyclopedia
In education, instructional technology is "the theory and practice of design, development,utilization,management, and evaluation of processes and resources for learning," according to the Association for Educational Communications and Technology (AECT) Definitions and
Terminology Committee.

History
The first use of instructional technology cannot be attributed to a specific person or time. Many histories of instructional technology start in the early 1900s, while others go back to the 1600s. This depends on the definition of instructional technology. Definitions that focus on a systems approach tend to reach further back in history, while those definitions focused on sensory devices are relatively more recent. The use of audio and visual instruction was boosted as a military response to the problems of a labor shortage during (WWII) in the United States. There was a definitive need to fill the factories with skilled labor. Instructional technology provided a methodology for training in a systematic and efficient manner. With it came the use of highly structured manuals, instructional films, and standardized tests. Thomas Edison saw the value of instructional technology in films but did not formalize the science of instruction as the US military did so well.

تكنولوجيا التعليم

من ويكيبديا : دائرة المعارف
في مجال التعليم ، تكنولوجيا التعليم هي " النظرية ، خبرة التصميم ، التنمية ، التوظيف ، الادارة و تقويم العمليات ومصادر التعلم " وهذا التعريف طبقا لمنظمة وسائل التعليم والتكنولوجيا من " لجنة التعاريف والمصطلحات " .
التاريخ :

لا يمكن ان ينسب استخدام تكنولوجيا التعليم إلى شخص معين او وقت معين . هناك بعض التواريخ تفيد بان تاريخ تكنولوجيا التعليم يبدأ في 1900 م بينما هناك من يقول انها تعود الى عام 1600م . هذا يرجع الى تعريف تكنولوجيا التعليم . التعاريف التى ركزت على مدخل النظم تميل الى التاريخ القديم أما التعاريف التى تركز على الآجهزه الحسيه فهي تعتبر اكثر حداثه نسبيا. استخدام الوسائل السمعيه والبصرية عززت الاستجابات العسكرية لمشاكل نقص العماله التى حدثت أثناء الحرب العالمية الثانيه في الولايات المتحده الأمريكيه. كان هناك حاجه كبيره لملئ المصانع بالعماله الماهره . وتكنولوجيا التعليم قامت بامدادهم ببرامج تدريبية منهجية و مؤثرة. وبذلك أتى استخدام الكتيبات المنظمه ، الأفلام التعليميه و الاختبارات المرجعيه . ثوماس ايدسون ادرك قيمة استخدام تكنولوجيا التعليم في الأفلام ولكنه لم يقوم بها بشكل رسمي في علم التعليم مثلما قامت بها السلطه العسكرية في الولايات المتحده الامريكيه

current status

Instructional technology is a growing field of study which uses technology as a means to solve educational challenges, both in the classroom and in distance learning environments. While instructional technology promises solutions to many educational problems, resistance from faculty and administrators to the use of technology in the classroom is not unusual. This reaction can arise from the belief - or fear - that the ultimate aim of instructional technology is to reduce or even remove the human element of instruction. Most instructional technologists however, would counter with this claim that education will always require human intervention from instructors or facilitators. Many graduate programs are producing instructional designers, who increasingly are being employed by industry and universities to create materials for distance education programs. These professionals often employ e-learning tools, which provide distance learners the opportunity to interact with instructors and experts in the field, even if they are not located physically close to each other.
More recently a new form of Instructional technology known as Human Performance Technology has evolved. HPT focuses on performance problems and deals primarily with corporate entities.

Relation to learning theory

The purpose of instructional technology, of course, is the promotion of learning. Learning theory (education) has influenced Instructional design and Instructional designers (the practitioners of Instructional Technology). Instructional Technologies promote communication and interactivity. These two come together under the general heading of Interaction. Moore (1989) argues that there are three types of learner interaction (learner-content, learner-instructor, and learner-learner interactions). In the years since Moore's article, several philosophical views have surfaced that relate Instructional technology to these types of interaction. Most traditional researchers (those subscribing to Cognitivism) argue that learner-content interaction is perhaps the most important endeavor of Instructional technology. Some researchers (those subscribing to constructivism) argue that Moore's social interactions, (learner-instructor and learner-learner interactions), are as useful as learner-content interaction.



الوضع الحالى :

تكنولوجيا التعليم مجال واسع للدراسه والذي فيه يتم استخدام التكنولوجيا كوسيلة لحل المشكلات التعليمية في كلا الحالتين داخل حجرة الفصل التقليديه و في بيئة التعلم عن بعد . وبينما كانت تكنولوجيا التعليم تعد بحل مشاكل التعليم أشار اعضاء الكليات والاداريين الى ان تكنولوجيا التعليم شئ استثنائي . و ردود الأفعال هذه جائت بسبب معتقدات مثل الخوف من أن التكنولوجيا في يوم ما تحل محل العنصر البشري . العديد من اخصائيين تكنولوجيا التعليم قالوا ان العملية التعليميه دائما ستكون بحاجه الى تدخل العنصر البشري من معلمين او مسهلين للعملية التعليمية . العديد من البرامج المنتجه تكون من انتاج مصممين تعليميين والذين معظمهم يتم توظيفهم من خلال المصانع او الجامعات لكى يقوموا بصنع هذا النوع من البرامج للتعلم عن بعد. هؤلاء المهنيين غالبا ما يقوموا بتوظيف أدوات التعليم الالكتروني والتى تمد المتعلمين عن بعد بالفرصه للتفاعل مع المعلمين والخبراء المتخصصين في المجال حتى لو لم يكن هناك مقابلات وجها الى وجه .



بالنسبة لنظرية التعلم :

بالطبع الهدف من تكنولوجيا التعليم هو الارتقاء بالتعليم . نظرية التعلم ( التعليم ) تؤثرعلى تصميم التعليم و مصممين التعليم ( المهنيين المسئوليين عن تكنولوجيا التعليم ) . تكنولوجيا التعليم تقوم بتعزيز التواصل والتفاعـليه . وهذين العاملين يأتوا تحت عنوان رئيسي وهو " التفاعل " . موري 1989 أيد ان هناك ثلاثة انواع للتفاعل لدى المتعلمين ( تفاعل المتعلم مع المحتوى – التفاعل مع المعلم – تفاعل المتعلمين مع بعضهم البعض ) . وفي تلك الاعوام التى كتبت بها مقالة موري كان هناك العديد من اراء الفلاسفه حيث قامت هذه الاراء بتسطيح فكرة تكنولوجيا التعليم و تلك الانواع من التفاعل . معظم الباحثين التقليدين أقتنعوا بأن التفاعل بين الطالب والمحتوى هو اقصي اهداف ومساعي تكنولوجيا التعليم . بعض الباحثين الآخرين ايدوا ان التفاعل الاجتماعي لدى موري ( التفاعل بين المتعلم والمعلم - التفاعل بين المتعلمين وبعضهم البعض ) هو أكثر فائده بالنسبه للمتعلم عن التفاعل مع المحتوى .


Areas

Within the field of instructional technology, there are many specific areas of focus. While instructional technology can apply to the military and corporate settings, educational technology is instructional technology applied to a learning and teaching environment. Razavi (2005) advocates that educational technology covers instructional technology. It includes instructional technology and the field study in human teaching and learning. So educational technology is broader than instructional technology. Instructional technology itself is consisted from two major parts. One is teaching technology and another is learning technology. In the education industry, the term "instructional technology" is frequently used interchangeably with "educational technology."
Human Performance Technology (HPT) has a focus on corporate environments. Learning sciences are a growing area of focus dealing instructional techniques and learning theories


المجالات :

داحل مجال تكنولوجيا التعليم نجد ان هناك العديد من المجالات التى يجب التركيز عليها. بينما كانت تكنولوجيا التعليم تستطيع ان تتعامل مع ظبط القوات المسلحة و الجمعيات فالتكنولوجيا التربويه هي تكنولوجيا تعليم تتعامل مع بيئة تعليم وتعلم . رازافي 2005 دافع بأن التكنولوجيا التربويه تغطي تكنولوجيا التعليم . فهي تشمل تكنولوجيا التعليم ومجال دراسة الانسان في التعليم والتعلم . لذلك التكنولوجيا التريوية تكون اعم من تكنولوجيا التعليم . وتكنولوجيا التعليم ذاتها تنقسم الى قسمين أحدهما يسمي التدريس بالتكنولوجيا والآخر يسمي التعلم بالتكنولوجيا .وفي صناعة التعليم يكون مصطلح تكنولوجيا التعليم مستخدم كثيرا كبديل للتكنولوجيا التربوية . وتكنولوجيا الآداء البشري تركزعلى وجود بيئات جماعيه. تعلم العلوم مجال كبير للتركيز عليه حيث يتعامل مع تقنيات التعليم ونظريات التعليم .

المدير
Admin

عدد المساهمات : 11
تاريخ التسجيل : 03/02/2010
العمر : 31

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://abozaid.hooxs.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى